אז מה זה דפוס משי בכלל?

מהכינוי המוזר הזה קצת קשה להבין איפה פה בדיוק הדפוס ואיפה המשי... ואיך הם מתחברים ביניהם. אז נתחיל בהתחלה. דפוס משי, או הדפס רשת, הוא שיטת דפוס מודרנית יחסית, שבה משתמשים ברשת חוטים צפופה מאוד. לאחר יצירת הרשת, אוטמים חלקים מסוימים באמצעות שעווה, אמולסיה או על-ידי חומר אטימה אחר, ומשאירים חלקים אחרים חשופים. בצורה כזו ניתן ליצור דגם או צורה של הדבר שאותו רוצים להדפיס (גם על גבי משטח וגם על גבי אלמנטים שאינם בהכרח שטוחים, אלא קעורים, קמורים ועוד).

בצד אחד של הרשת מונח הצבע, והוא נדחס אל הצד השני על ידי תהליך של "ניגוב" או לחיצה. הצבע נדחק בחלקים שלא עברו איטום, ובכך יוצר את הצורה הדרושה על גבי האלמנט בצד השני. כיום השיטה שופרה על ידי ייצור גלופות הדפסה מתקדמות יותר ושימוש באמולסיה כחומר אטימה, והתוצאה מדויקת ומהירה הרבה יותר מבעבר. בנוסף, אחת מהשיטות המתקדמות כיום ליצירת הדפסי משי, דפוס דיגיטלי, משתמשת בחשיפה לאור על מנת לאטום את החלקים הדרושים ברשת ההדפסה.

כמו כן, דפוס משי מאפשר לבצע הדפסות גם על חומרים נוספים מלבד נייר, כגון מתכת, עץ, פלסטיק, בדים שונים ועוד (ולכן מתאים מאוד לענף השילוט, למשל). כמו כן, שכבת הצבע הנוצרת בתהליך הדפס המשי עבה יותר מאשר בשיטות אחרות, וניתן להשתמש בגלופה מספר רב יותר של פעמים בהשוואה להדפסי עץ או הדפסי אבן (ליטוגרפיות).

אגב, אם ברצונכם לבצע הדפסת משי עם צבעים רבים, ניתן לעשות זאת על ידי פירוק התהליך לכמה שלבים. מתחילים מהצבע הכהה ביותר, ולאט לאט עוברים הלאה לצבעים הבהירים יותר. יש לזכור שאחת המגבלות העיקריות בדפוס משי, היא שלא ניתן ליצור כל עיצוב וכל צורה, ובטח שלא להגיע לפרטים קטנים מאוד. לעומת זאת, היתרונות של דפוס משי הם עלויות נמוכות, הדפסה על מגוון חומרים וצורות וכן דיוק בגוונים המבוקשים להדפסה.


דפוס משי

מכונות דפוס משי

כיום ניתן לרכוש מכונות שיבצעו את הדפסי המשי. המכונות הנפוצות ביותר מיועדות להדפסי משי על גבי חולצות, כובעים ושאר מוצרי טקסטיל. ניתן לרכוש מכונות לביצוע הדפסות משי שטוחות, המגיעות עם צילינדרים בכל גודל, עם מסועים, עם תנורי ייבוש מהירים וכן עם ציוד נלווה. בישראל ישנם יבואנים ומפיצים מורשים של מכונות לדפוס משי, וניתן לאתר בדיוק את המכונה הדרושה לצרכים שלכם.